nili maman photography

יום שלישי, 26 בפברואר 2013

טרמינל עיצוב- בת ים - UP

זה סיפור על נמר שהופך את חברבורותיו אל מול עינינו. זה סיפור על עיר שבראשה עומד איש עם חזון, חזון להפוך את עירו למשהו אחר, למשהו יותר אטרקטיבי, יותר חיובי ויותר מוצלח. את כל זה יכולתי להעתיק מההודעה לעיתונות, אלא שזה לא היה כתוב שם. זו נקודת המבט האישית שלי על השינוי שעובר על העיר בת ים, הסיפור כמובן רחוק מלהיות מושלום, ויש בו לא מעט פגמים בהרבה מובנים, גם בחשדות לכאורה, שדבקו בראש העיר ובמנכ"ל העיריה, שותפו לעשייה ויד ימינו, אבל מכיוון שזה לא הנושא, ומכיוון שאין לי את הפרטים הרלוונטיים, אני אתרכז בנקודות האור הרבות שבסיפור, ברוח השינוי שעוברת על העיר, כבר קרוב לעשור.
שכנותיה מצפון וממזרח הולכות ומתפתחות, בת ים ראתה ורצתה גם וזה הגיוני. היא שוכנת במרכז הארץ, על חוף הים, קרובה לאזורי תעשיה ופוטנציאל אנושי הוא תמיד דבר מבורך. חולון עשתה מפנה אמיתי ששינה את תדמיתה, היא מיתגה את עצמה כעיר הילדים והתמקדה בחינוך, והשטח חיבק את המהלך על פי המדד הפשוט ביותר, מחירי הדירות בה עלו מאוד בשנים האחרונות.



בת ים הלכה על כיוון כמעט מפתיע, לדעתי, ובחרה להוות סוג של אבן שואבת לאמנים ומעצבים, המגמה הזו החלה, או שאני נחשפתי אליה, כאשר לא מעט אמנים ויוצרים שעבדתי איתם, התחילו להגיש הצעות לפסטיבל בת ים לתיאטרון רחוב, ואחר כך לביאנלה לאדריכלות, פתאום התחיל מין זימזום, המכונה באזז, על אפשרויות של שכירת חללים במחירים זולים מאוד וקבלת סוג של תמיכה, עידוד וקבלת פנים מבורכת מעירית בת ים.

 -כן אבל זה לא בתל-אביב
 -נכון, אבל זה מאוד קרוב.

זה היה בערך הדיאלוג שניהלתי שוב ושוב עם כמה וכמה אמנים שבחרו להעביר את הפעילות שלהם  לבת ים. יש לא מעט יוצרים שקפצו על ההזדמנות ועברו לעבוד וליצור בבת ים, וזה מבורך ןלא מפתיע ואולי פתאום עיריית תל אביב תתעורר ותגלה שמי שיוצר בה את התוכן ומעניק לה את קסמה, בורח ממנה, למרות שעכשיו זה נראה קצת כמו חזון אחרית הימים, אבל דברים מוזרים מזה קרו.

ולענין עצמו, טרמינל עיצוב, הוא חלל עצום שנתרם לטובת הפרויקט ע"י חברת קסטרו, שמשרדיה שוכנים לא רחוק משם, המרכז שוכן באיזור התעשיה של בת ים. היוזמה היא של עמותת לצאת מהקופסא




המיתחם מאגד תחת קורת גג אחת 11 מעצבים מתחומים שונים, שקיבלו חלל לעבוד בו וליווי אימון עיסקי, המאפשר להם לפתח ולבסס את העסק שלהם. כל אחד מהם מחוייב לתרום לקהילה המקומית.
נוקי'לה. שרית לולאי
מעצבת אופנה, מיכל מוטיל
מתקשרת חזותית, מיטל רטיג.

בין המעצבים אפשר למצוא אדריכל: איתי פאלטי, מתקשר חזותי: אבי זלצר, מתקשר חזותי: אדם שרז, מעצב מוצר: גיא קליפשטיין, מעצב טקסטיל ואביזרי אופנה: זיו בן-גל.


זיו בן גל. יוצר בדים ומעצב תכשיטים
זיו בן גל. יוצר בדים ומעצב תכשיטים
זיו בן גל. יוצר בדים ומעצב תכשיטים

מתקשרת חזותית: לימור פרץ אזולאי, מתקשרת חזותית: מיטל רטיג, מעצבת אופנה: מיכל מוטיל, מתקשר חזותי: פיליפ לוין-סלסרב מעצבת מוצר:רותם בן שלום ומעצבת אופנה ומוצרי טקסטיל לתינוקות וילדים: שרית לולאי 
אחיינית מדגמנת שמלה מסתובבת של נוקי'לה


החלל עוצב על ידי האדריכל אסף מולכו, ועלות השיפוצים עמדה על כשני מיליון ש"ח, רבע מהתקציב מטעם עיריית בת-ים והשאר תרומות וחסויות שאירגן מנכ"ל עמותת לצאת מהקופסא לירון הרשקוביץ'.
העמותה שיזמה את הפרויקט, לצאת מהקופסא, שמה לה למטרה לקדם מעצבים ישראליים צעירים, תוך קידום מטרות חברתיות.




במהלך השנה, יארח "טרמינל עיצוב" כנסים, תערוכות עיצוב ואדריכלות, תצוגות אופנה ועוד. מדי חודש יפתחו המעצבים שעריהם בפני הקהל הרחב בימי סטודיו פתוחסטודיו פתוח #2 יתקיים לפני חג הפסח, בימים חמישי ושישי 21-22 למרץ, בין השעות 11:00-18:00.

בחודש יוני 2013, במהלך שבוע הספר, תקיים עמותת לצאת מהקופסא תערוכה שתוקדש לעיצוב עטיפות ספרים. לצד עטיפות שיצאו לאור, תציג התערוכה את הסקיצות שנשארו במגירה.
את התערוכה אוצר העיתונאי והמעצב יובל סער, בין השאר יוצגו בפני קהל המבקרים צמדי עטיפות - זו שיצאה לאור וזו שנדחתה, להביא לידי ביטוי את הפרשנות המקורית של המעצבים לצד השיקולים השיווקיים והמכירתיים של הוצאות הספרים, ולחשוף את הקהל הרחב לתהליך שמתרחש בדרך כלל מאחורי הקלעים.

כדאי לעקוב.


טרמינל עיצוב, רחוב אורט ישראל, 33, בת-ים

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תערוכה של עטיפות לספרים נשמע כמו משהו כל כך מגניב, שאני לא מבינה איך לא שמעתי על זה קודם. פוסט מרגש ומקסים, נהניתי לקרוא!