nili maman photography

יום שלישי, 8 בפברואר 2011

מה זאת אהבה

כבר העליתי רשומה בנושא, גם בגלל שאני מפוזרת וגם מפני שאני קצת מתכחשת לפסבדו חג הזה, משום מה היתה לי תחושה שהוא כבר נחוג, בעיקר כי התבלבלתי בין ינואר ופברואר, נו, טעויות של אוהבים.
בכל אופן יום האהבה , כידוע לכולם, נקרא על שם הקדוש וולנטיין. העילה הרשמית לקיום החג לא ברורה, יש כמה אגדות סביב זה, בעיני מצאה חן זו שטוענת שולנטיין השיא בסתר זוג תחת שלטון רומי ועל כן הוצא להורג. מוצאן חן בעיני לא בגלל הרומנטיות, אלא בגלל החתרנות, זה מזכיר לי את ספרה של אליזבת גילברט להתחתן שמספקת בו סקירה אודות המנהג האנושי, המוזר כנראה, וההתעקשות להתחתן, גם כשאסור, בין אם הדת מתנגדת או השלטון לא מאשר, תמיד בני אדם ימצאו את הדרך להתאחד, לקיים טקס ולהיות ביחד לנצח-נצחים. 
אז מבול ההודעות -המשונות יש לומר- לעיתונות ששוטף את המייל שלי לא פסק וכנראה שיימשך עד ל-13/2 יש כמה הודעות טיפשיות להחריד, ואני אחסוך אותן מכם, אבל הנה עלתה ובאה הזמנה מעניינת, לפחות כזו שמסקרנת ונותנת קצת חומר למחשבה. 
בבית ביאליק יקיימו ביום האהבה אירוע מיוחד ובו ימחיזו שחקנים מבית צבי, יורם לוינשטיין וסמינר הקיבוצים סצנות אהבה מוכרות בחללי הבית השונים. 
בואו נודה על האמת כולנו מחבבים רכילות, וכאן ניחשף לסיפורי הרכילות הגדולים של תל אביב ושל הישוב העברי במאה הקודמת וגם בנוכחית. יצרים, ובגידות, ומעשים שגובלים בהרמת גבה, לכל הפחות, שמקורם בדבר החמקמק הזה שנקרא אהבה.
בין סיפורי האהבה הגדולים שהתרחשו בתל-אביב יועלו סיפוריהם של אלכסנדר פן וחנה רובינא, לאה גולדברג ואברהם בן-יצחק, סטפן בראון הפרוון הנודע מרחוב אלנבי 99 בתל אביב, ואליעזר ראט שבמשך 40 שנה היה בן זוגו. 
עוד אהבה תל אביבית ידועה התרחשה בסמטאות נווה צדק והיא שייכת לאחד מסופריה הגדולים של מדינת ישראל, שמואל יוסף צ'צ'קעס, הלא הוא ש"י עגנון ז"ל, חתן פרס נובל לספרות לאחייניתו של הרב אהרון שלוש, מרגלית שלוש
סיפור אהבה נוסף מתקשר לרחובות תל אביב המספרים את סיפור האהבה של מאיר געצל שפירא, מעשירי תל-אביב הקטנה, שבנה גם את שכונת שפירא וגם את סמטה פלונית וסמטה אלמונית היוצאות מרחוב קינג ג’ורג’ ואשתו סוניה. שמות סמטאות אלו נוצרו מאהבתו העזה של גבר לאישה, אך רצה הגורל והרחוב שבנה נותר נטול שם אך עם המון אהבה. האגדה מספרת ששפירא ניסה לקרוא לסמטאות על שמו ועל שם אשתו, אך דיזינגוף – ראש העיר דאז הסיר את השלטים שקבע שפירא, ונתן הוראה שהסמטאות יקראו באופן זמני סמטה פלונית ואלמונית. מאז חלפו ימים ולילות והזמני הפך קבוע.
 סיפור אהבה נוסף שיוצג באותו ערב לאוסקר קוקושקה ואלמה מאהלר. הצייר והסופר, אוסקר קוקושקה היה החל משנת 1912 בן זוגה לחיים של אלמה מאהלר, אשת החברה הווינאית רבת המאהבים והמחזרים, שבה התאהב בצורה פתאומית ונואשת. הרומן ביניהם, שנמשך שלוש שנים, לווה בקנאה עזה וחולנית של קוקושקה לאהובתו, שהייתה גם המקור ליצירתו באותה התקופה, וכן לכארבע מאות מכתבי אהבה שכתב לה. שיא האהבה היה בניית בובה בדמותה שאיתה הסתובב לכל אשר הלך.
 אני בחרתי שניים מהם כעילה להעלות שירים מופלאים ותמונות של אוהבים

נער הפלא המרדן הסורר של תל-אביב, פן
האימא של כל השחקניות, אישה דעתנית ועצמאית, לגמרי לא אופייני לתקופה, רובינא
השיר וידוי נכתב על ידי פן לאישתו רחל, שזה באמת מקסים, אלא שמקביל לנישואיו לרחל, שהיו השלישיים במספר הוא ניהול רומנים אינספור, רחל בכלל היתה האחות שטיפלה בחנה רובינא כשהיא היתה חולה.



כן, היה זה לא טוב, היה רע לתפארת,
אבל זכור איך נפגשנו בליל מלילות;
אם יהיה זה שנית - אל יהיה זה אחרת,
רק אותה אהבה ענייה וסוררת,
באותו מעילון עם אותו ציץ הוורד,
באותה השמלה הפשוטה משמלות.
אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת,
 יהיה כך, כך יהיה אות באות.
לאה גולדברג המשוררת האהובה עלי, מעולם לא נישאה ולא הביאה ילדים לעולם. היא היתה ידועה בעיקר בלב שבור ועישון מוגבר. אהבתה הגדולה היתה המשורר אברהם בן-יצחק, אהבה חד צדדית כנראה לגבר שהיה מבוגר ממנה ב-27 שנים. 
"אהבה גדולה, אחת ויחידה, שלא הייתה כלל אהבה". 
חן, אינטלקט ופומית
מדובר בהוכחה נוספת לכך שהאהבה היא עיוורת


נפלאתה, נפלאתה מאד
שמחת ליבי. מכל עוונותי
אולי אותה יפקוד עלי האל
ביום הדין. ואין צידוק בפי.

כי בחינם ניתנה לי, לא כגמול
יגונותי, לא שכר התמרורים.
אור שחר-פתע את עיני העיר
וחלומי פתרתי כפשוטו.

בתוך עולם קשיח וזועם,
מתחת לשמיים צוננים
אני עומדת ובלבי שמחה.

ציפור פותה, איכה בנית הקן
בסלע מת? אל מי ישא קולך
מזמור דודיך ושירת גילך?

על פי הדין אינני זכאית
לאשר זה. ידעתי, על פי דין
לא פאר בגדי כלולות מגיע לי,
כי שק אפור של בעלי תשובה.

אך האשמתי שבסוף דרכי,
בעוד עיני אל תחום הישימון,
האושר השיגני כמטר
ולא הספקתי לכסות ראשי.

מאז אני כעץ בלב מדבר
שאלף ציפורים ירדו עליו,
בדיו היבשים מלאו שירה.

מאז אני ברכה בלב הליל
בשרירותם שמים נדיבים
השקיעו בה את כל הכוכבים. 



ניסיתי לוותר על משהו מהשיר הזה, כי סבלנותנו קצרה, אבל לא יכולתי. היא בונה שם רעיון כל כך יפה ומרגש ועצוב.

הערב יתקיים כאמור בבית ביאליק, רחוב ביאליק 27, תל-אביב 03-7240311 החל מ-19:00
כניסה: 40 ש"ח





אין תגובות: