nili maman photography

יום שלישי, 5 בפברואר 2013

עיצוב ישראלי: טקסטיליה

רחוב יהודה הימית טומן בחובו הפתעות רבות, כמה מסעדות רומניות, פינת רחוב עם חומוס מיתולוגי שאהוב על כולם, קונדיטוריה שמפזרת ניחוחות מעלפים, כמה שיכונים, עוד כמה בתי קפה, חכו שניה, בסוף גם מגיעים לנמל יפו, ובדרך גם חנות שבכניסה אליה עומד מתקן כביסה, עליו תלויים שלל כיסויים, מפיות ומפות בלבן. זו ההקדמה לחנות טקסטיליה.


בעלת החנות, נועה וידמן למדה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, עיצוב לתיאטרון ופיסול. בתום לימודיה השתתפה בכמה תערוכות קבוצתיות והציגה את תערוכת היחיד הראשונה שלה. אחר כך עזבה את עולם האמנות, לטובת עבודה בתיאטרון, כמעצבת עצמאית בפרוייקטים שונים, בהם עסקה בעיקר בעיצוב התלבושות. במקביל למדה תדמיתנות, כדי לשכלל את יכולות התפירה, נועה תופרת מגיל צעיר. בעקבות הלימודים עיצבה כמה קולקציות אופנה.





נועה מספרת: "לפני כ-3 שנים מתוך צורך בעסק משלי ועקב המעבר ליפו, והכרות עם שוק הפשפשים וסוחריו, התחלתי לעבוד על "טקסטיליה". הכרתי סוחרת טקסטיל וותיקה בשוק. הייתה לה סחורה שנאספה במשך 30 שנות עבודתה בארץ, אני קניתי ממנה את האוסף הגדול הזה והוא המקור של טקסטיליה אוסף בדים. במשך כמה חודשים מיינתי אותו במחסן ביפו, לפני שנתיים (ינואר 2011)

בדים צחורים של פעם ושל עכשיו. מפיות ואהילים.
העברתי אותו לחנות ופתחתי את טקסטיליה. אני ממשיכה לאסוף בדים בנסיעות שלי בחו"ל ובביקורים יומיומיים בשוק הפשפשים. עם הזמן והחשיפה פונים אלי יותר ויותר אנשים שמסדרים את הבית או את הארונות שלהם, ומוסרים לי פריטי טקסטיל ישנים שאינם בשימוש ושלא רוצים לזרוק אותם, כך מתאפשרים להם חיים שניים".



ארנקים ותיקים שנמכרים בחנות, כולם משלבים המון טקסטורות וצבעים

מקורות ההשראה של נועה הם קודם כל חומרי הגלם שהיא מוצאת ואוספת: "מדברים אלי בעיקר עבודת יד ישנות כמו רקמות ותחרות למיניהן, ובנוסף  טכניקות חדשות שאני לומדת כמו הדפס או רקמה, כל טכניקה כזו פותחת איזו דלת או מכוונת אותי לקולקציה חדשה".
כריות, הבדים משלבים ישנים וחדשים.
נועה נולדה וגדלה בירושלים, שם חיה עד לפני כ-8 שנים, אז עברה לתל-אביב . ליפו הגיעה לפני כ-3 שנים, בעקבות הכרות עם עסקים עצמאיים שהתחילו לפעול בשוק הפשפשים, איתם עבדה כמו שאפה, סטודיו ליפו וסלון יפו. 

מפות. צפיות ומחברות כרוכות
שאלתי את נועה על הלקוחות שמגיעים לחנות שלה, החנות יושבת בלב רחוב עם אוכלוסיה של ערבים ויהודים. נועה מספרת ש:"הלקוחות של טקסטיליה מגוונים למדי, ישנם שכנים בני כל המעמדות והמגזרים בשל הצורך הבסיסי שהחנות מספקת לטקסטיל לבית כמו וילונות מפות מגבות וכו'. פריטים מאוד יומיומיים שקיימים בכל בית. חוץ מזה מגיעים אלי במיוחד חובבי טקסטיל מכל הארץ. בגלל הייחוד של החנות מי שמחפש טקסטיל  מיוחד שומע עליה מפה לאוזן או דרך הפייסבוק ומגיע. בנוסף מגיעים גם תופרים ומעצבים כדי לרכוש חומרי גלם יחודיים וישנים". 

שאלתי אותה עם איזה ארנק היא מסתובבת, נועה נאמנה לעצמה, ומסתובבת עם ארנק של mayura ("כמובן"), זהו קו ארנקים שהיא תופרת יחד עם שותפה, עידו דרור. הארנקים נמכרים בטקסטיליה ובחנויות נוספות בעיר. וגם במרמלדה מרקט


 בטקסטיליה נערכים גם קורסים וסדנאות שונות, כך שגם מי שרוצה ללמוד טכניקות מעולם הטקסטיל ועבודות היד מגיע. בתקופה זו   יש קורס רקמה ,שיעורים פרטיים בתפירה וגם סדנה יומית להכנת כריות.
אני הוקסמתי מהשימוש המעניין בבדים ישנים, חדשים, מבדים מדינות שונות, בטקסטורות מעניינות וצבעוניות שנרקחות לכדי הרמוניה בכל מיני גוונים.


טקסטיליה, רחוב יהודה הימית 34, יפו. 


תגובה 1:

עליזה יתום אמר/ה...

שלום נילי, זו עליזה מאינדקס חנויות יד שנייה. נהניתי מאוד לקרא את הפוסט שלך על טקסטיליה והוספתי אותו לרשימת הכתבות של האינדקס. אהבתי את הכתיבה שלך ואשמח אם תכתבי גם על האינדקס. יום טוב, עליזה www.index2.info