nili maman photography

יום ראשון, 30 בדצמבר 2012

כריסטובל בלנסיאגה - אוסף אופנה פרטי

תערוכה חדשה במוזיאון תל-אביב מוקדשת למעצב האופנה הספרדי, כריסטובל בלנסיאגה (1895-1972), התערוכה נקראת אוסף אופנה פרטי, ובה פריטים שאסף בלנסיאגה כמקורות השראה לאורך השנים בהן עיצב, פריטים האופיינים לחבל הבאסקים בו נולד, כמו למשל שכמיות וכובעים, האוסף גם כולל מקורות השראה ממגזינים שונים ותמונות שאסף המעצב לאורך השנים. בלנסיאגה הושפע מאוד מהמאה ה-19, התקופה שבסיומה הוא נולד.


מתוך אוסף השכמיות, האופייניות לאיזור


הוא החל לעצב ולתפור בספרד, וב-1937 עם פרוץ מלחמת האזרחים בספרד, עבר לפריז, שם פתח את בית האופנה בלנסיאגה.


העיצובים שלו מקפלים בתוכם אלמנטים מנוגדים, מצד אחד הם עמוסי פרטים קישוטיים, כמו רקמות, חרוזים ותחרות, ומאידך הוא יוצר גזרות ישרות.



מתוך הקטלוג:
"בלנסיאגה ידע להחמיא לגוף הלא-מושלם וליצור עבורו סביבה נוחה, בשכלולי גזרה מבניים-אדריכליים כמו חיתוך החבית מ-1947 או השכמיות של 1948, ובאמצעות הצללית המוארכת של הקו ה"הדוק למחצה" הטיפוסי לו...מתאפיין בחלק קדמי צמוד וחלק אחורי משוחרר, בחליפות נטולות חגורות וחולצות רפויות שרוולים".
































הצבע השחור הוא הצבע ששולט ברוב העיצובים של בלנסיאגה, אולי בגלל שאלו בגדי הכמורה, או שזה הצבע שלבשו נשות המשפחה, לאחר מות אב המשפחה.



התערוכה מוצגת בחלל שמזכיר מעבדה, ארכיון, הבדים ומקורות ההשראה מוצגים בתוך מגירות נשלפות, מעין מערך של כלי עבודה לשימושו של האמן-אומן. התאורה סטרילית, לבנה, בוהקת, כמו מבקשת לשמור על אובייקטיביות, ולהימנע מ"לגנוב-את-ההצגה" מהדגמים עצמם. כל הדגמים ממוספרים, כמעט ביובש, ויוצרים ניגוד בין שמלה עטורה בחרוזים, קישוטים ותחרות ובין המספר שמייצג אותה. בלנסיאגה נודע כמעצב בעל טעם מגובש, הוא כונה ההגמון של המודרניזם, אדריכל של אופנה.



20.12.12-27.4.13
התערוכה מוצגת במוזיאון תל-אביב, באגף אניאס ובני שטינמץ לאדריכלות ועיצוב.

אין תגובות: